به نام خدا سلام پاسخ به شایعه ی ازدواج پیامبر با عایشه 9 ساله

بسم الله الرحمن الرحیم سلام کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منبع یعنی بلاگ بنده اشکال شرعی دارد مگر برای خفقان کردن دهان منافقین... متشکرم.

سوال از بنده پاسخ از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی حوزه ی علمیه قم...

عنوان سوال     به نام خدا سلام قضیه ی ازدواج پیامبر با دختر 9 ساله چیست ؟
متن سوال     داستان ازدواج پیامبر با دختر 9 ساله سوژه ای شده برای سوء استفاده منافیق لطفا توضیح بدهید لطفا سریع به سوال های بنده جواب بدهید بنده در حال مناظره با کمونیسم ها هستم متشکرم...(بنده برای این سوال و پاسخ ها زحمت میکشم اجازه نمیدم بدون درج نام بنده سوءاستفاده کنید خودتان زحمت تان را بیشتر کنید و مستقیم با کمونیسم ها در گیر شوید و انتشار دهید متشکرم.)
پاسخ سوال     قسمت پایانی پرسشتان را متوجه نشدیم. این مرکز با روی باز از هر پرسشگری استقبال نموده و به پرسش های دینی او پاسخ می دهد اما مناظره از وظایف این مرکز نیست. به نظر می رسد مورد پرسشتان ازواج پیامبر با عایشه باشد. در زمان پیامبر در شبه جزیره عرب که فرهنگ چند همسری رواج داشت، اختلاف سن در امر ازدواج اهمیتی نداشت. بسیار اتفاق می­افتاد که مردان با زنانی ازدواج نمایند که از نظر سنی خیلی کوچک تر باشند. ازدواج مورد پرسش هم مانند بقیه ازدواج­های رایج زمان، متعارف و طبیعی بود و عیب و نقصی تلقی نمی شد. به همین جهت، در هیچ تاریخی بیان نشده که دشمنان آن حضرت - که به بهانه­ای در صدد عیب جویی از آن حضرت بودند - از این حربه به عنوان یک مسئله منفی در زندگی حضرت استفاده نمایند. افزون بر آن، در مورد سن ازدواج عایشه به دروغ کم نشان داده شده تا از این طریق بر پیامبر خورده گیرند. بیش تر احادیثی که سنّ عایشه را هنگام ازدواج 9 سال گفته اند، یا از طرف هشام بن عروه روایت شده است و یا از سوی راویان عراقی. اهل مدینه، آن هایی که هشام بن عروه بیش تر از هفتاد سال نخست زندگی خویش را در میان شان سپری کرده بود، مسئله را روایت نکرده اند. هشام بن عروه راوی حدیث، پس از هفتاد و یک سال زندگی در مدینه، آن شهر را به قصد عراق ترک گفته و قرائت های مختلف این حدیث از راویان عراقی روایت شده است. مؤلف «تهذیب التهذیب» که کتابی در "علم الرجال" است، بر این باور بود که آن بخشی از روایت های هشام بن عروه که از طریق اهل عراق روایت شده اند، قابل پذیرش نیستند. مؤلف "تهذیب التهذیب" اضافه می کند که حتی "مالک بن انس" در مورد آن عده احادیث او که از طریق راویان عراقی روایت شده اند، ملاحظه داشت. (1) امام محمد الذهبی متوفای سال 748 ­ق. در «میزان الاعتدال» که کتاب دیگری در "علم الرجال" به شمار می آید، در باره هشام می گوید: حافظه هشام در اواخر زندگی­اش ضعیف شده بود. بخاری در کتاب تفسیر خویش، حدیثی را از عایشه نقل نموده که در آن می‌گوید: هنگام نزول آیه «بل الساعة موعدهم و الساعة ادهی وامر» که جزء سوره "القمر" به حساب می آید، من "جاریه" ای بودم و بازی می‌کردم. (2) لفظ "جاریه" در زبان عرب، به معنای دوشیزه آمده است. کتاب های تفسیر و حدیث می گویند: این آیه، هشت سال قبل از هجرت پیامبر به مدینه نازل شده است. اگر سنّ عایشه را هنگام نزول این آیه ده ساله فرض کنیم، سن ایشان هنگام ازدواج باید در حدود بیست باشد. بر اساس روایت احمد بن حنبل، با در گذشت خدیجه بنت خویلد، همسر نخستین پیامبر، زنی به نام خوله نزد پیامبر آمده و به پیامبر پیشنهاد نمود تا ازدواج نماید. پیامبر پرسید: چه کسی را برای این امر در ذهن دارد؟ خوله گفت: می توانی با دختری شوهر نکرده و یا زنی که قبلاً شوهر کرده است، ازدواج نمایی. وقتی که پیامبر منظور او از "دختر شوهر نکرده" و "زنی که قبلاً شوهر کرده است" را جویا شد، خوله در پاسخ بخش نخست این پرسش، نام عایشه را بر زبان آورد. نزول وحی در سال 610 میلادی تحقق پذیرفت. دعوت پیامبر اسلام در سال 613 علنی شد. نامزدی پیامبر و عایشه در سال 620 میلادی صورت گرفت. هجرت پیامبر به سوی مدینه در سال 622 میلادی انجام یافت. انتقال عایشه به خانه پیامبر در سال 623 و 624 میلادی صورت گرفت. طبری می گوید که ابوبکر دارای چهار فرزند بود که همه آن ها در دوره جاهلیت به دنیا آمده بودند. (3) اگر این سخن طبری درست باشد که عایشه قبل از بعثت پیامبر به دنیا آمده باشد، پس او به هیچ صورتی نمی تواند هنگام ازدواج، نه ساله باشد. بر اساس روایت های معتبر تاریخی، "اسماء" خواهر بزرگ عایشه ده سال از او بزرگ تر بوده است. (4) کتاب های بسیار معتبر تاریخ گزارش می­دهند که اسماء در سال هفتاد و سوم هجری در صد سالگی بدرود حیات گفت. (5) اگر اسماء در سال هفتاد و سوم هجری صد ساله بود، پس عمر او هنگام هجرت باید بیست و هفت و یا بیست و هشت باشد. بر اساس این روایت تاریخی، اگر عمر اسماء در اثنای هجرت بیست و هفت و یا بیست و هشت باشد، عایشه در آن زمان باید هفده ساله و یا هجده ساله باشد. اگر عایشه در سال اول و یا دوم هجری ازدواج نموده باشد، باید عمر ایشان در اثنای ازدواج هجده و یا بیست باشد. ابن هشام از اولین نگارندگان سیرت پیامبر، معتقد است که عایشه از نخستین پیروان محمد (ص) و از کسانی که در سال های نخست اسلام، ایمان آورده بودند، می باشد. (6) برای پذیرش دینی، باید کودکی حداقل بتواند راه برود و حرف بزند. پس اگر عایشه در سال اول بعثت پیامبر، سه ساله و یا پنج ساله بوده، پس هنگام ازدواج باید حداقل شانزده و یا هجده ساله باشد. ابن هشام می گوید که عایشه بعد از هجده نفر، ایمان آورده است.(7) بر مبنای سخن ابن هشام، سنّ عایشه هنگام ازدواج باید در حدود شانزده تا بیست سال باشد. بر اساس تاریخ ابن هشام و سخن ابن ‌حجر عسقلانی، حضرت فاطمه (س) پنج سال بزرگ تر از عایشه بوده است. اگر این سخن درست باشد، پس عمر عایشه هنگام ازدواج باید در حدود شانزده سال باشد. پی نوشت ها: 1. ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج 11، ص 48، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع، چاپ اول، 1404ق. 2. فتح الباری، شرح صحیح البخاری، ج 8، ص 486، المکتبه السلفیه، قاهره، مصر، 1407ه.ق. 3. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج چهارم، ص 50، دارالفکر، بیروت، لبنان، 1979م. 4. الامام الذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 2، ص 289، مؤسسة الرسالة، بیروت، لبنان، 1992م؛ ابن کثیر، البدایة والنهایة، ج 8، ص 371، دار الفکر العربی، الجیزه، مصر، 1933م. 5. البدایة والنهایة، ج 8، ص372. 6. ابن هشام، السیرة النبویة، ج ،1 ص 234، مکتبة الریاض الحدیثة، الریاض، المملکة العربیة السعودیة. 7. همان، ص 271.

منبع

/ 3 نظر / 267 بازدید
درسا

سلام مطلب بسیار بسیار جالبی بود . دستتون درد نکنه ، میشه بگید این سوال هارو به چه سایتی میل می کنید؟ در ضمن یک دستی به نوشته ها و قالبهاتونم بکشید بنده خدا ها معلومه حسابی خاک خوردن. موفق باشید

سحر

تو از خدا بخواه،آیه زیر رو بخون: بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم به 9 نفر بفرست باور نمیکردم اگه پاک کنی و نفرستی خدا آرزوتو قبول نمیکنه ساعتتو نگاه کن ببین 9 دقیقه بعد 1 اتفاق خوشحالت میکنه!